Kořensko
Poloha | Vodní tok | Vltava |
Nejbližší obec | Neznašov | |
Souřadnice WGS 84 | 49°14'27" N, 14°22'45" E | |
Účel | Za účelem odběru vody pro jadernou elektrárnu Temelín (JETE) | |
Rok zprovoznění | 1991, ale stavba trvala 1986-1991 | |
Průměrný průtok | 54,9 m³/s | |
Aktuální stav | výška hladiny, přítok a odtok | |
Jez | Typ | Jezové betonové těleso tvoří tzv. „ponořený stupeň“, což znamená, že voda je zadržována pouze v době, kdy hladina vody v Orlické nádrži nedosahuje svého maxima (354 m n. m.). |
Kóta pevné části jezu | 347,80 m n. m. | |
Šířka jezových polí | 4 x 20 m | |
Stavební délka jezu | 89 m | |
Kapacita jezu | 1110 m³/s | |
Celková hrazená výška stupně | 8 m | |
Nádrž | ||
Celkový objem | 2,8 mil. m³ |
Historie přehrady
Kvůli výrazným změnám průtoků pod VD Hněvkovice způsobované provozem vodní elektrárny bylo pod soutokem Lužnice s Vltavou ve vzdutí nádrže Orlík vybudováno vodní dílo Kořensko. Vodní přehrada Kořensko byla vybudována stejně jako přehrada Hněvkovice v letech 1986-1991 a stejně jako vodní přehrada Hněvkovice patří k nejnovějším stupňům vltavské kaskády, který se nachází 2km pod ústím Lužnice do Vltavy.
Současnost přehrady
Vodní přehrada Kořensko je pohyblivý jez o čtyřech polích. Hradící konstrukci tvoří ocelové hydraulicky ovládané klapky. Mezi plavební komorou a jezem byla vybudována vodní elektrárna. Stálým úkolem díla je homogenizace odpadních vod z jaderné elektrárny Temelín a zajištění stále úrovně hladiny v oblasti Týna nad Vltavou.
Vlastníkem je Česká republika a správcem: Povodí Vltavy, státní podnik. Provozovatelel: Povodí Vltavy,státní podnik.
Zajímavosti v okolí přehrady
U levého břehu je umístěna plavební komora pro lodě do nosnosti 300t.Součástí vodního díla je průtočná vodní elektrárna se dvěma soustrojími s horizontálními Kaplanovými turbinami s instalovaným výkonem 2 × 1,9 MW a plavební komora. V okolí přehrady se nachází i kemp, který je využíván převážně rybáři, protože je to skvělé místo pro sportovní rybolov s možností trofejních úlovků jako sumec, candát, kapr, štika, tolstolobik a amur. Lodní doprava zde byla zahájena v roce 2000, kdy byla otevřena plavební komora a zajíždějí sem lodě z Orlíku. Dále je zde provozována loď Regent, která je pro 12 osob a kotví u vývaziště Pod Kostelem a vykonává projížďky směr Kořensko.
Literatura
Použitá literatura:
- Vojtěch Broža a kolektiv: Přehrady Čech, Moravy a Slezska; KNIHY 555 - Květa Vinklátová; 2005
- http://www.pvl.cz/files/download/vodohospodarske-informace/vodni-dila-a-nadrze/korensko.pdf
Autor: Jan Kasl, 2.D