Delší pěší trasy na Táborsku

Jako doplněk k relativně kratším doporučeným pěším výletům na Táborsku nabízíme ještě přehled čtrnácti pěších tras pro příznivce „delších kilometrů“, případně výkonnostní pěší turistiky.

Pozn.: Navržené trasy se neomezují výhradně na území okresu Tábor. Devátá trasa odpovídá doporučenému výletu č. 36. Je zde znovu uvedena pouze proto, aby zkompletovala síť navržených tras do takové podoby, abyste při jejím projití shlédli téměř vše nejzajímavější, co celé Táborsko i jeho blízké okolí turistům nabízí.

Trasy výletů naleznete na mapách edice KČT 1:50000 č. 41, 71, 75 a 76.

Přehled delších pěších tras
Číslo Navržená trasa Počet
km
Pěší trasy od 35 km
Tábor (Křižíkovo nám.) - Klokoty - lávka u Harrachovky - Vlčí důl - Větrovy (Hýlačka) - Sezimovo Ústí I - Planá nad Vltavou - Ústrašický okruh - Planá nad Lužnicí - Starý kravín - Kozí hrádek - Sezimovo Ústí II - Sezimovo Ústí I - Tábor (Křižíkovo nám.) 37
Tábor (Kotnov) - Vlčí důl - Příběnice - Stádlecký řetězový most - Dobronice - Bechyně - Koloděje nad Lužnicí - Týn nad Vltavou 43
Bechyně - Židova strouha - Smilovice - Velký depot - Týn nad Vltavou - Semenec - soutok Lužnice s Vltavou - Koloděje nad Lužnicí - Rosín - Dubový vrch - Hvožďany - Bechyně 38
Branice - Jetětice - Podolsko - hora Tábor (Burkovák) - Nemějice - Nepomuk - Bechyně 36
Milevsko žst. - Sepekov - Hanov - Stádlec - Malšice - hájovna Příběnice - Dražičky - Hnojná Lhotka - Tábor 38
Heřmaničky - Sedlec-Prčice - Sušetice - Ounuz - Nadějkov - Jistebnice - Kamenná Lhota - Borotín - Střezimíř 37
Mladá Vožice - Šelmberk - Mladá Vožice - Beránek u Rašovic - Sudoměřice u Tábora - Starý zámek u Borotína - Chotoviny - Tábor žst. 38
Mladá Vožice - Pohnání - Homole - Dobronice u Chýnova - Knížecí rybník - Starý kravín - turistická schránka Potok Stružka - Dlouhá Lhota - Borek - Planá nad Lužnicí 43
Chýnov žst. - Chýnovská jeskyně - Dolní Hořice - Hartvíkov - Valcha - Bedřichov - Těchobuz - Blatnice - Radvanov - Mladá Vožice 35
Černovice - Svatá Anna - Vlčeves - Mlýny - Choustník - Krátošice - Myslkovice - Sedlečko - Soběslav - Řípec - Veselí nad Lužnicí žst. 41
Doňov - Lžín - Soběslav - Čeraz - naučná stezka Borkovická blata - Borkovice - Blatská stoka - Veselí nad Lužnicí 35
Veselí nad Lužnicí žst. - Zlukov - Drahov - Metel - Karštejn - Jemčina - U Blažků - U Metele - Hamr - Veselí nad Lužnicí 42
Třeboň-lázně - Stará Hlína - Hodějovský rybník - hájovna Smítka - Klec - Nadějská soustava - Vlkov - naučná stezka Veselské pískovny - Veselí nad Lužnicí 36
Třeboň-lázně - Dunajovická hora - Slověnice - Smržov - Záblatí - Horusický rybník - Veselí nad Lužnicí - Dráchov - Řípec žst. 37

Vysvětlivky:

ČTZ ČTZ = červená turistická značka
MTZ MTZ = modrá turistická značka
ZTZ ZTZ = zelená turistická značka
ŽTZ ŽTZ = žlutá turistická značka
NS NS = naučná stezka

I : Tábor (Křižíkovo nám.) - Klokoty - lávka u Harrachovky - Vlčí důl - Větrovy (Hýlačka) - Sezimovo Ústí I - Planá nad Vltavou - Ústrašický okruh - Planá nad Lužnicí - Starý kravín - Kozí hrádek - Sezimovo Ústí II - Sezimovo Ústí I - Tábor (Křižíkovo nám.)

K zajímavostem v blízkém okolí Tábora - 37 km

Z náměstí ve středu města vyjdeme po ZTZ ke Kotnovu, přes údolí Tismického potoka ke klášteru v Klokotech (místní část Tábora) a dále až na lávku u Harrachovky, po níž přejdeme přes Lužnici. Odtud se dáme po ČTZ vlevo proti proudu na rozcestí dvou ČTZ, z něhož pokračujeme od řeky vzhůru Vlčím dolem na Větrovy, kde lze navštívit celoročně přístupnou rozhlednu Hýlačka. Stále po červené značce pak pokračujeme až na rozcestí proti Sezimovu Ústí I (nepřecházíme přes řeku). Po ŽTZ projdeme přes bývalou osadu Sedlec, kolem lipové aleje vysazené u příležitosti 110. výročí založení KČT Tábor na okraj Planá nad Lužnicí, kde před mostem narazíme na ZTZ. Po ní absolvujeme ústrašický okruh a následně dojdeme k nádraží ČD v Plané nad Lužnicí. Opět po ZTZ pokračujeme kolem rybníků Nový kravín a Starý kravín až k rybníku Jezero, odkud nás ČTZ zavede nejprve ke Kozímu hrádku a údolím Kozského potoka do Sezimova Ústí II a dále do Sezimova Ústí I, kde se vlevo před mostem přes Kozský potok nachází vila prezidenta Dr. Edvarda Beneše s přístupným parkem, v němž je i hrobka Dr. Beneše a jeho ženy Hany. Na náměstí v Sezimově Ústí I pak přejeme na ŽTZ a podél Lužnice dojdeme až do Tábora na náměstí, odkud jsme původně vyšli.

II : Tábor (Kotnov) - Vlčí důl - Příběnice - Stádlecký řetězový most - Dobronice - Bechyně - Koloděje nad Lužnicí - Týn nad Vltavou

Nejkrásnější trasa údolím Lužnice - 43 km

Celou trasu projdeme po ČTZ: Nejprve nás čeká stezka poprvé vyznačená již roku 1899, která nás zavede do Příběnic. Odtud dojdeme přes Lužničanku a kolem Suchomelova mlýna ke Stádleckému řetězovému mostu. Přejdeme přes něj a pokračujeme přes Dobronice u Bechyně dále až k Bechyni. Za mostem Duha vystoupíme do města, abychom se po jeho projití vzápětí vrátili zpět k Lužnici a pokračovali až do Kolodějů nad Lužnicí. Opět přejdeme Lužnici, vystoupíme na rozhlednu (spíše vyhlídku) Semenec, od níž pak už jen sejdeme do Týna nad Vltavou. Do Tábora se vrátíme autobusem, případně lze použít i vlak, kterým bychom však museli jet přes Číčenice a České Budějovice, jelikož kdysi plánovaná trať Týn nad Vltavou - Bechyně nikdy nedošla dále než na rýsovací prkna.

Pozn.: Podrobný popis stezky Tábor - Příběnice vydaný KČT Tábor můžete získat v Infocentru na Žižkově náměstí.

III : Bechyně - Židova strouha - Smilovice - Velký depot - Týn nad Vltavou - Semenec - soutok Lužnice s Vltavou - Koloděje nad Lužnicí - Rosín - Dubový vrch - Hvožďany - Bechyně

Romantickým kaňonovitým údolím Židovy strouhy k soutoku Lužnice s Vltavou - 38 km

Do Bechyně nás zaveze historická Křižíkova dráha nebo i autobus. Po ŽTZ sestoupíme kolem zámku k řece Lužnici a dojdeme k ústí Židovy strouhy do Lužnice. Po ŽTZ postupujeme romantickým kaňonovitým údolím Židovy strouhy, přičemž ji mnohokrát překročíme, až na silnici z Tábora do Týna nad Vltavou. Po ŽTZ projdeme Smilovicemi. Asi 1.5 km za touto obcí je odbočka k Velkému Depotu, kde rozhodně stojí za prohlédnutí restaurované pískovcové sousoší Kalvárie. Po návratu na ŽTZ pokračujeme po této značce až do Týna nad Vltavou. Odtud po ČTZ vystoupíme na rozhlednu (či spíše vyhlídku) Semenec. Od ní se po ŽTZ zajdeme podívat k soutoku Lužnice s Vltavou. Po návratu k rozhledně pokračujeme po ČTZ přes Koloděje nad Lužnicí do Rosína, odkud po ŽTZ vystoupíme na Dubový vrch nad údolím Lužnice a přes Hvožďany pokračujeme až do Bechyně.

POZOR: ŽTZ je za deštivého počasí v údolí Židovy strouhy neschůdná!

IV : Branice - Jetětice - Podolsko - hora Tábor (Burkovák) - Nemějice - Nepomuk - Bechyně

Proti proudu Vltavy na horu Tábor a dále do Bechyně - 36 km

Do Branic dojedeme vlakem. Od zastávky nás ZTZ provede skrz obec pod vrch Obora a dále až na ČTZ procházející Jetěticemi na MTZ, která nás podél Jetětického potoka dovede na břeh vodní nádrže Orlík. V Podolsku ji opustíme a přejedeme na ZTZ, s níž pokračujeme proti proudu Vltavy a posléze dojdeme přes Píseckou Smoleč na horu Tábor (Burkovák), odkud sestoupíme do Nemějic a pokračujeme přes Nepomuk až do Bechyně. Odtud se vrátíme historickou Křižíkovou dráhou nebo případně i autobusem.

V : Milevsko žst. - Sepekov - Hanov - Stádlec - Malšice - hájovna Příběnice - Dražičky - Hnojná Lhotka - Tábor

Údolím Smutné na řetězový most - 38 km

Do stanice Milevsko dojedeme vlakem. Od nádraží se vydáme kolem rybníku Pytlák a Milevského potoka do Sepekova na ŽTZ. Ta nás povede dále kolem Milevského potoka až k jeho ústí do říčky Smutné. Po jejím proudu pak pokračujeme stále po ŽTZ do Hanova a dále až k přechodu přes silnici Tábor - Písek, kde se spolu s ŽTZ od Smutné odpoutáme a přes Stádlec dojdeme do údolí Lužnice. Tu překonáme díky jedinému dochovanému českému řetězovému mostu a pokračujeme stále po ŽTZ před Dobřejice až do Malšic. Odtud vyjdeme po MTZ k hájovně Příběnice a na rozcestí s ŽTZ, která už nás provede přes Dražičky, Hnojnou Lhotku a Pintovku až do Tábora.

VI : Heřmaničky - Sedlec-Prčice - Sušetice - Ounuz - Nadějkov - Jistebnice - Kamenná Lhota - Borotín - Střezimíř

Přírodním parkem Jistebnická vrchovina - 37 km

Do Heřmaniček nás zaveze vlak. Od nádraží vychází ŽTZ, která nás zavede do známého dvojměstí Sedlec-Prčice. Ze Sedlce vyjdeme po MTZ na Sušetice, odkud po ŽTZ vystoupíme pod Javorovou skálu na rozcestí s ČTZ, po níž dojdeme na Ounuz. Zde doporučujeme krátkou zacházku na Čertovo břemeno. Po návratu na rozcestí Ounuz přejdeme na ŽTZ, kterou sledujeme do Nadějkova, kde začíná ZTZ, jež nás zavede do Jistebnice. Tam na náměstí začíná MTZ, po které dojdeme přes Křivošín a Kamennou Lhotu do Borotína, odkud po ŽTZ dojdeme do Střezimíře na vlak.

VII : Mladá Vožice - Šelmberk - Mladá Vožice - Beránek u Rašovic - Sudoměřice u Tábora - Starý zámek u Borotína - Chotoviny - Tábor žst.

Na Šelmberk, Beránek a Starý zámek - 38 km

Do Mladé Vožice nás zaveze autobus. Z náměstí dojdeme po ČTZ až na zříceninu Šelmberk, kde můžeme vystoupit na zachovanou vyhlídkovou věž, která je po opravách přístupná. Do Mladé Vožice se vrátíme stejnou cestou, načež přejdeme na ZTZ, která nás přes Beránek u Rašovic a Nemysl zavede do Sudoměřic u Tábor, odkud sledujeme ŽTZ do Černého lesa na ČTZ. Ta nás provede přes Starý zámek u Borotína a Chotoviny do Tábora.

VIII : Mladá Vožice - Pohnání - Homole - Dobronice u Chýnova - Knížecí rybník - Starý kravín - turistická schránka Potok Stružka - Dlouhá Lhota - Borek - Planá nad Lužnicí

Na Homoli a přírodním parkem Turovecký les - 43 km

Do Mladé Vožice nás zaveze autobus. Po ČTZ projdeme Mostek a Pohnání a dojdeme až na Homoli. Za slušné viditelnosti se stoprocentně vyplatí málá zacházka po ŽTZ na její vrchol, kde se nám otevře kruhový rozhled. Z rozcestí pod Homolí pak po MTZ projdeme pod Dubským vrchem, přes Dobronice u Chýnova a Velký Hutecký les ke Knížecímu rybníku. Od něj nás ZTZ zavede ke Starému kravínu, kde přejdeme na MTZ, která nás provede napříč přírodním parkem Turovecký les přes Kavecko a turistickou schránku Potok Stružka až do Dlouhé Lhoty. Tam opustíme MTZ a po ZTZ dojdeme na ŽTZ, která nás přes Borek dovede až ke Strkovskému rybníku, odkud už zamíříme po ČTZ až do cíle na nádraží ČD Planá nad Lužnicí. Do Tábora se vrátíme vlakem či MHD.

IX : Chýnov žst. - Chýnovská jeskyně - Dolní Hořice - Hartvíkov - Valcha - Bedřichov - Těchobuz - Blatnice - Radvanov - Mladá Vožice

Do Chýnovské jeskyně a rekreační oblastí blatnických rybníků - 35 km

Do Chýnova nás zaveze vlak. Od nádraží ČD se vydáme po MTZ k Chýnovské jeskyni. Od ní pokračujeme po ZTZ přes Dolní Hořice, Hartvíkov a Valchu na rozcestí u Bedřichova, kterým projdeme po MTZ a pokračujeme do Těchobuzi a rekreační oblastí s řadou lesních rybníků dále na Radvanov a Janov stále po MTZ až do Mladé Vožice. Do Tábora se vrátíme autobusem.

POZOR: Výlet nelze uskutečnit v sobotu z důvodu neexistence autobusového spojení. I v sobotu však lze projít trasu v obráceném směru (z Mladé Vožice do Chýnova).

X : Černovice - Svatá Anna - Vlčeves - Mlýny - Choustník - Krátošice - Myslkovice - Sedlečko - Soběslav - Řípec - Veselí nad Lužnicí žst.

Na Svatou Annu, Choustník a krátošickou rozhlednu - 41 km

Vlakem ČD dojedeme do Obrataně, kde přestoupíme na úzkokolejku JHMD do Černovic. Od nádraží se dáme vpravo po ZTZ na černovické náměstí a dále mezi poli a později lesem na Svatou Annu. Stále po ZTZ projdeme Vlčeves a Mlýny a vystoupíme ke cvičným horolezeckým skalám na vrcholu Choustníku. Podél nich dojdeme ke stejnojmenné zřícenině, kterou si můžeme prohlédnout, načež sestoupíme do obce Choustník, kde ZTZ končí. Po MTZ se vydáme do Krátošic, kde můžeme vystoupit na rozhlednu, a pokračujeme stále po MTZ přes Myslkovice do Soběslavi a stále po MTZ přes Řípec a les Klobásnou do Veselí nad Lužnicí na stanici ČD, odkud se vlakem či autobusem vrátíme zpět do Tábora.

XI : Doňov - Lžín - Soběslav - Čeraz - naučná stezka Borkovická blata - Borkovice - Blatská stoka - Veselí nad Lužnicí

Na Borkovická blata - 35 km

Do Doňova dojedeme vlakem a vyjdeme po ŽTZ na Lžín a dále až do Soběslavi, odkud se vydáme po MTZ přes Čeraz k začátku naučné stezky Borkovická blata. Tuto NS si projdeme. Po návratu k silnici pokračujeme v chůzi po MTZ až k rozcestí s ŽTZ, která nás zavede přes Borkovice k Blatské stoce, podél níž projdeme až do Veselí nad Lužnicí. Návrat do Tábora zajistí vlak (v toum případě nás čeká ještě 1.5 km na stanici ČD) či autobus.

XII : Veselí nad Lužnicí žst. - Zlukov - Drahov - Metel - Karštejn - Jemčina - U Blažků - U Metele - Hamr - Veselí nad Lužnicí

Kolem Nežárky za památnými stromy - 42 km

Do stanice Veselí nad Lužnicí dojedem vlakem. Přímo od nádraží nás ZTZ převede po lávce přes železniční trať do lesa Klobásná, z něhož sestoupíme do Zlukova. Odtud stále po ZTZ pokračujeme do Drahova a dále až ke dvoru Metel, kde přejdeme na MTZ a pokračujeme ke Karštejnu, kde se napojíme na ŽTZ, která nás zavede až na Jemčinu. Odtud se vydáme po ZTZ na druhý břeh Nežárky, podél níž vyrazíme zpět k Veselí nad Lužnicí. ZTZ sledujeme přes rozcestí U Blažků až k rozcestí U Metelu, odkud dojdeme do Veselí nad Lužnicí po MTZ. Z centra Veselí nad Lužnicí se buď vrátíme autobusem, nebo projdeme ještě dalšího 1.5 km na stanici ČD a vrátíme se vlakem.

Po obou březích Nežárky se nachází přehršel památných stomů. Prvním z nich je mohutný dub letní u dvora Metel. Druhý památný dub nalezneme u silnice poblíž Karštejnské bašty a dvojici dalších mohutných památných dubů vlevo od cesty kousek za rozcestím Karštejn. Zhruba 1.5 km za nimi přecházíme bývalou hráz osázenou množstvím památných dubů, které však již z větší části odumírají. Na konci hráze je pak velmi pěkná památná lípa. Další památné stromy jsou kus vpravo od ŽTZ cca 2 km za Evženovým údolím. Na Jemčině se pak rozhodně vyplatí udělat si zacházku k památné lipové aleji, která lemuje ČTZ jdoucí podél silnice z Jemčiny na Stráž nad Nežárkou. Na zpáteční cestě z Jemčiny pak před mostem přes Nežárku můžeme vlevo od silnice spatřit další památný dub a, popojdeme-li z cesty, kousek od něj také památnou lípu. Než dojdeme k rozcestí U Blažků, můžeme přes Nežárku pozorovat ještě několik památných dubů, z nich většinu jsme viděli už od ŽTZ cestou na Jemčinu.

XIII : Třeboň-lázně - Stará Hlína - Hodějovský rybník - hájovna Smítka - Klec - Nadějská soustava - Vlkov - naučná stezka Veselské pískovny - Veselí nad Lužnicí

Kolem třeboňských rybníků k veselským pískovnám - 36 km

Do Třeboně dojedeme vlakem do stanice Třeboň-lázně (případně i autobusem) a okamžitě vyjdeme z města po MTZ na Novou a Starou Hlínu a Hodětický rybník, kde přejdeme na ŽTZ, jež nás zavede kolem RoŽmberku k hájovně Smítka na ČTZ, ko níž projdeme přes Klec, kolem rybníků Nadějské soustavy a přes Vlkov až na rozcestí U Pískovny. Odtud se vydáme nejprve po ŽTZ, která nás provede i začátkem naučné stezky Veselské pískovny až k zastavení č. 6. Tam musíme ŽTZ opustit a pokračovat dále po břehu Veselské pískovny k dalším zastavením NS. Cesta mezi jezery spojující další zastavení NS již není značena, proto si raději vyzvedněte v táborském nebo veselském infocentru plánek této naučné stezky. Po projití celé NS se ocitneme zpět u zastavení č. 1. Po ŽTZ se kousek vrátíme zpět na rozcestí, odkud dojdeme po souběhu ČTZ, MTZ a ŽTZ do centra Veselí nad Lužnicí. Z centra se buď vrátíme autobusem, nebo projdeme ještě dalšího 1.5 km po MTZ na stanici ČD a vrátíme se vlakem.

Pozn.: Je nanejvýše vhodné vyzvednout si nejprve v táborském či veselském infocentru plátek NS, jelikož trasa od 6. do 14. zastavení není v terénu značena.

XIV : Třeboň-lázně - Dunajovická hora - Slověnice - Smržov - Záblatí - Horusický rybník - Veselí nad Lužnicí - Dráchov - Řípec žst.

Kolem jihočeských rybníků a Zlaté stoky - 37 km

Do Třeboně dojedeme vlakem, případně i autobusem. Vlakem dojedeme do stanice Třeboň-lázně a po souběhu ČTZ, MTZ a ŽTZ na úvod dojdeme do středu města, kde přejdeme na ZTZ. alternativně můžeme vystoupit již na stanici Třeboň-město, čímž skoro celé město Třeboň vynecháme a na ZTZ se napojíme po přejití hlavní silnice cca. 250 m před nádražím. Po ZTZ vystoupáme na Dunajovickou horu, sejdeme do Dunajovic a putování po ZTZ zakončíme ve Slověnicích, kde ji vyměníme za ČTZ, no níž projdeme kolem rybníku Dvořiště do Smržova. Opět po ZTZ se vydáme k rozcestí V Amerikách, odkud nás ŽTZ zavede kolem Záblatského rybníku, Zlaté stoky a Horusického rybníku do Veselí nad Lužnicí na ČTZ, po níž dojdeme do Dráchova a svou cestu zakončíme na zastávce Řípec a vlakem nás zaveze zpět do Tábora.